Kristel Groenenboom

'Mag ik meneer Kristel even spreken?'

Hun mond valt open als ik als jonge vrouw een heftruck kom kopen.......

Vooroordelen zijn er om mee afgerekend te worden, vindt Kristel Groenenboom. Ze leidt sinds haar 23ste een miljoenenbedrijf in containers en moet tot op de dag van vandaag het ene na het andere vooroordeel overwinnen. Kristel is directeur, maar mensen blijven vragen of ze koffie wil halen. "Soms is het om gek van te worden."


Kristel Groenenboom kan best tegen een stootje, maar ze blijft zich ergeren aan alle vooroordelen in het bedrijfsleven. Groenenboom: "Werk je met je handen in plaats van achter een bureau, dan vinden mensen je dom. Ben je advocaat, dan zul je wel arrogant zijn. En ben je een jonge vrouw in een industrieel bedrijf? Dan zul je wel de koffiejuffrouw zijn." Echter: Kristel Groenenboom is geen koffiejuffrouw, maar de directeur van het bedrijf; een vooroordeel waaraan ze nog elke dag wordt herinnerd.


De technische man

Kristel Groenenboom nam op haar 23ste het gelijknamige containerbedrijf van haar vader over. Ze had wel verwacht dat dit niet makkelijk zou zijn, maar niet dat dit vooral zou komen door de vaak negatieve houding van andere mensen. "Ik vind het niet moeilijk om een offerte te maken voor een project dat tonnen omzet kan opleveren, maar ik vind het wel lastig om te reageren als klanten tijdens een overleg vragen of ik de technische man er even bij kan halen. Hallo, ik ben de hoogst opgeleide ingenieur binnen ons bedrijf!"


Groenenboom zegt niet alleen woede en geïrriteerdheid te voelen, ze zegt ook te moeten lachen om alle ‘achterlijke’ opmerkingen, veroordelingen en dwaze kritiek. "Ik doe mijn werk graag en ik kan het niet laten om te lachen om een seksistische autoverkoper, een ouderwetse klant of een bevooroordeelde verzekeringsinspecteur. Elke dag zie ik verbaasde blikken als ik vertel dat ik de directeur ben. De mond van verkopers valt open als ik als jonge vrouw een heftruck kom kopen."


Geen underdog

Groenenboom schreef een boek over alle vooroordelen waar ze als ondernemer mee te maken heeft: 'Mag ik mevrouw Kristel even spreken?' Daarin rekent ze niet alleen af met de vrouwonvriendelijke houding van relaties, maar ook met tal van andere vooroordelen over MKB-ondernemers. Een ondernemer moet altijd als eerste op de zaak zijn en als laatste naar huis, of: ondernemers zijn slechte werkgevers. Als dit soort meningen al een functie hebben, dan is het hooguit dat ze ondernemers als Groenenboom stimuleren om hun best te doen en de kwaadsprekers het tegendeel te bewijzen: "Neem bijvoorbeeld Adele, Justin Timberlake, Rihanna of Daphne Deckers: allemaal gepest in hun jeugd, afgewezen, vernederd op het bankje van de gymzaal of uitgelachen om hoe ze eruitzagen. Later hebben ze ruimschoots bewezen dat ze niet raar zijn, maar juist enorm succesvol. Hoe dit komt? Waarschijnlijk doordat ze op zekere dag de beslissing namen om geen underdog meer te willen zijn. Als je op een goede manier met kritiek om kunt gaan, kan die je juist iets positiefs brengen. Je groeit ervan en je komt er verder mee."


Met haar boek wil Kristel Groenenboom een punt zetten achter een fase waarin ze heeft geleerd hoe ze moet omgaan met alle vooroordelen. "Ik wil andere ondernemers, zeker als ze jong en vrouw zijn, een hart onder de riem steken. Go for it. Ga gewoon lekker werken en trek je niets aan van het beeld dat andere mensen jou opdringen."

Biografie

Kristel Groenenboom is directeur en eigenaar van het gelijknamige containerbedrijf. Ze geeft leiding aan 30 medewerkers en boekte een omzet van 4 miljoen euro. In de afgelopen jaren werd ze uitgeroepen tot meest veelbelovende zakenvrouw én internationaal onderneemster van het jaar. Ze stond op lijstjes van succesvolle ondernemers van onder meer Sprout, Het Financieele Dagblad en The Next Women. Ze is columnist en spreker.

Wil je dit boek winnen?
Beantwoord dan de vraag op onze blog.